۱۶ , خرداد , ۱۳۸۹

امروز دهمین سالگرد درگذشت هوشنگ گلشیری است

امروز (یکشنبه، ‌١۶ خردادماه) دهمین سالگرد درگذشت هوشنگ گلشیری است.

از آثار این نویسنده، چندی پیش، دو کتاب «در ستایش شعر سکوت» و «باغ در باغ» پس از سال‌ها تجدید چاپ شدند.

«در ستایش شعر سکوت» که دو مقاله‌ی بلند درباره‌ی شعر است، برای نخستین‌بار در سال ‌٧۴ منتشر شده و حالا از سوی انتشارات نیلوفر به چاپ دوم رسیده است.

کتاب دوجلدی «باغ در باغ» شامل مقاله‌ها و نقد‌های گلشیری در حوزه‌ی ‌فرهنگ و ادبیات هم که چاپ اول آن به سال ‌٧٨ برمی‌گردد، از سوی نشر یادشده به چاپ سوم رسیده است.

از سوی دیگر، به گفته‌ی فرزانه طاهری – همسر هوشنگ گلشیری -، این نویسنده در حوزه‌ی داستان، کار تمام‌کرده‌ی منتشرنشده‌ای ندارد؛ نوشته‌هایی هستند که بعضا در حد طرح و یا تحریر اولیه‌اند و بخش‌هایی از آن‌ها در مجله‌هایی مثل «آدینه» منتشر شده‌اند. این کارها به گونه‌ای نیستند که بشود آن‌ها را جدا چاپ کرد؛ بلکه ممکن است بخش‌هایی از آن‌ها را که خود گلشیری قبلا منتشر کرده، در سایت این نویسنده بگذارند.

او به این موضوع اشاره کرد که گلشیری در انتشار نوشته‌هایش وسواس زیادی داشت و نمی‌خواهند کارهایش را نصفه، نیمه منتشر کنند.

طاهری همچنین به سه نمایشنامه‌ی به‌جامانده از این نویسنده اشاره کرد و گفت: یکی از این نمایشنامه‌ها به نام «سلامان و ابسال» در سال‌های قبل از انقلاب اجرا شد که دو، سه بازیگرش را پیدا کردیم؛ اما هنوز به نسخه‌ی نهایی‌اش نرسیده‌ایم و قرار است بر روی آن کار شود.

نمایشنامه‌ی کوتاه «کسی به فکر ما نیست» و نمایشنامه‌ی دیگری که گلشیری برای ارحام صدر نوشته و متن کامل آن در دست نیست، نیز دیگر نوشته‌های به‌جامانده از این نویسنده‌اند.

همچنین رمان معروف «شازده احتجاب» او از چاپ دهم گذشته است.

هوشنگ گلشیری ‌‌٢۵ اسفند سال ‌‌١٣١۶ در اصفهان به‌دنیا آمد. در سال ‌‌١٣٣٨ تحصیل در رشته‌ی ادبیات فارسی را آغاز کرد و از پایه‌گذاران «جنگ اصفهان» بود. اداره‌ی ‌کارگاه داستان‌نویسی نیز از فعالیت‌های اوست.

این داستان‌نویس ‌‌١۶ خرداد سال ‌١٣٧٩ در بیمارستان ایرانمهر تهران درگذشت و در امام‌زاده طاهر مهرشهر کرج به خاک سپرده شد.

مجموعه‌ها‌ی داستان‌ «مثل همیشه» (‌‌۴٧)، «نمازخانه‌ی کوچک من» (‌‌۵۴)، «جبه‌خانه» (‌‌۶٢)، «پنج گنج» (‌‌۶٨) و رمان‌های «شازده احتجاب» (‌‌۴٨)، «کریستین و کید» (‌‌۵٠)، «بره‌ی گمشده‌ی راعی» (‌‌۵۶)، «معصوم پنجم» (یا حدیث مرده بر دار کردن آن سوار که خواهد آمد) (‌‌۵٨)، «در ولایت هوا» (‌‌٧٠)، «آینه‌های دردار» (‌‌٧٠) و «جن‌نامه» (‌‌٧٨)، «باغ در باغ» ( مجموعه‌ی مقاله‌ها) (‌‌٧٨)، «نیمه‌ی تاریک ماه» (مجموعه‌ی آثار‏، جلد اول: داستان کوتاه) (‌‌٨٠) و «حدیث ماهیگیر و دیو» (داستان بلند برای نوجوانان) (‌‌۶٣)، «دوازده رخ» (فیلم‌نامه) (‌‌۶٩)، «در ستایش شعر سکوت» (دو مقاله‌ی بلند در نقد شعر) (‌‌٧۴) و «جدال نقش با نقاش» (در آثار سیمین دانشور / نقد و بررسی) (‌‌٧۶) از جمله آثار منتشرشده‌ی او هستند که بعضی در خارج از کشور به‌ چاپ رسیده‌اند.


کد مطلب: 9222


نظر شما:

1- گزینه های ستاره دار الزامی می باشند.
2- ایمیل شما نمایش داده نمی شود.
3- لطفا جهت دریافت پاسخ نظر خود حتما ایمیل خود را بصورت صحیح وارد نمائید.
نام *
ایمیل *
سایت